Pati Kurma Sohra



rm13 (promosi)
kaiduu.blogspot.com

Pati Kurma Sohra


Sabda Rasulullah SAW:
“Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

Mengikut pendapat pakar perubatan, buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium yang sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil dan selepas bersalin. Hal ini berasaskan kepada wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya memakan buah kurma ketika beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin.
Antara khasiat Pati Kurma ialah :
Kepada ibu2 yang HAMIL atau MERANCANG UTK HAMIL:
*Makanan dan minuman terbaik untuk ibu hamil dan selepas melahirkan serta menstabilkan kembali darah dan nutrisi yang sempurna untuk bayi melalui susu ibu yang mengambil kurma
*Amat bermanfaat untuk ibu-ibu yang hamil bagi meredakan masalah mabuk dan menguatkan semangat mereka.
*Menyuburkan rahim wanita iaitu memperelok dan menganjalkan otot-otot pada bahagian sistem dalam pembiakan wanita.
*Menambah berat badan anak
*Menstimulasi pengeluaran susu ibu
*Membekalkan tenaga
Dalam kurma, terdapat hormon yang mirip dengan hormon oksitosin yang membantu proses melahirkan bagi ibu. Setelah melahirkan, hormon oksitosin juga bermanfaat untuk mengeringkan rahim.

Sangat digalakkan diambil untuk wanita yang sedang berusaha untuk hamil, sedang hamil dan selepas bersalin serta menyusu badan.
Kepada kaum wanita yg sentiasa mahu kelihatan CANTIK:
*Memperlambat penuaan tubuh
*Menyihatkan kulit lebih lembut
*Membantu pertumbuhan tulang dari kekurangan kalsium, sangat baik untuk diet
*Membekalkan tenaga
*Merawat masalah keputihan.
*Anti Stress kerana kurma mampu merawat kemurungan.
*mencantikkan dan menambah seri pada kulit kerana ia dapat menghidupkan sel-sel kulit dan memberi kelembapan asli pada kulit.
*Mengurangkan gejala-gejala kepanasan, perpeluhan dan debaran berlebihan ketika menghampiri menopos.

Kepada pasangan yg telah berumahtangga (mengembalikan kehangatan MALAM PERTAMA):
*Meningkatkan stamina seksual untuk lelaki dan wanita sekaligus boleh menambah mesra hubungan intim suami dan isteri.
*Selalunya dijadikan sebagai makanan tambahan untuk meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita, mengatasi masalah dingin seks juga boleh mencegah dan merawat masalah kemandulan.
*Mengatasi masalah nafas berbau.
Untuk semua peringkat umur (IBUBAPA/ANAK2):
*Merawat masalah dalam perut dan radang usus, ini kerana kandungan nikotinik yang tinggi membantu pertumbuhan organisma pathological, seterusnya menggalakkan pembiakan bakteria baik di dalam usus. Kehadiran bakteria baik ini menyihatkan usus dan melancarkan pencernaan makanan.
*Melancarkan dan menguatkan fungsi jantung dan sekaligus boleh mengurangkan risiko penyakit lemah jantung dan sebagainya.
*Mengatasi masalah sembelit, kerana kurma termasuk didalam makanan yang bersifat pelawas semulajadi yang bertindak melawas secara sederhana.
*Mengatasi Masalah cirit-birit kerana kurma antara makanan yang kaya serat dan mudah dihadam.
*Mencerdaskan minda pelajar sekolah.
*Anti Stress kerana kurma mampu merawat kemurungan
*Menurunkan tekanan darah tinggi.
*Mengatasi masalah nafas berbau.
*Mengatasi masalah lelah (asma) kerana ia dapat melapangkan saluran pernafasan.
*Meningkatkan daya tahan tubuh.
*Melegakan masalah pedih hulu hati.
*Mencerdaskan minda, elok diamalkan oleh semua peringkat usia
*Menambah darah dengan meningkatkan paras hemoglobin dalam badan.
*Mengatasi masalah gas dalam perut dan boleh meredakan penyakit gastrik.
*Bermanfaat untuk merawat penyakit kanser usus tanpa kesan sampingan yang merbahaya
*Membantu menguatkan tulang, otot dan sendi.


Tambahan:

Tenaga Serta-merta
Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang Maghrib atau tarawih.
Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk.


Menguatkan Ingatan
Ramai beranggapan hanya kismis yang baik untuk menguatkan ingatan, sebenarnya kurma juga setanding. Mungkin atas alasan pihak-pihak tertentu atau negara pengeluar anggur telah menjalankan kempen makan kismis dan mempopularkan khasiatnya.
Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah r.a. yang menjelaskan, kurma mengandungi ubat. “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”
Meredakan Tekanan Darah
Dalam bidang perubatan dengan ketiadaan kolesterol, lemak dan gula di dalam kurma, ia amat baik untuk meredakan tekanan darah tinggi. Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus atau dijadikan serbuk seperti teh. Direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Menambah Tenaga Seksual
Melalui petua tertentu, kurma dimakan bersama badam dan madu untuk menyembuhkan penyakit. Kurma dikatakan menambah tenaga seksual atau batin.
Sesunguhnya, kurma sangat diangkat tinggi oleh Rasulullah SAW kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi.